Koronavirus je i v Austrálii v současnosti nejpoužívanější slovo v médiích, ve všech proslovech politiků a zároveň i v běžné konverzaci obyčejných lidí. Tento virus ovlivnil život lidí po celém světě a také život jednoho našeho studenta v Austrálii (muž, 28 let), který si přál zůstat v anonymitě. Chtěli bychom vám přiblížit pocity a průběh celého koronavirového procesu z pohledu našeho klienta počas jeho studijno-pracovního pobytu zde v Austrálii.
Vůbec, většinu času jsem byl pro jistotu spolu s mojí přítelkyní doma v izolaci. Oba víme, že jsem měl v minulosti plicní problémy a nechceme nic riskovat.
Začalo to asi před 3 týdny jako zcela normální chřipka. Měl jsem závratě a pocit horečky (ale nebyla naměřena), hleny, průjem a únavu. Po jednom týdnu se přidala ztráta čichu a chuti, včetně těžšího dýchání. Tehdy jsem věděl, že něco není v pořádku.
Nejprve jsem zavolal doktorce, která mě poslala na testování. Nebyl jsem si jistý, jestli je to správné, protože jsem neměl kašel a ani horečku.
Testování proběhlo v Mirandě na klinice, která je na to určená. Po příjezdu jsem si sedl do křesla a přistoupil ke mně pán, který mi strčil hůlku tak hluboko do krku, že jsem na to ještě večer nemohl zapomenout. Druhé testování mi prováděla paní a ta šla tak možná o polovinu méně hluboko než pán při prvním testování. Druhé testování už mi nepřipadalo tak nepříjemné. Zjevně i proto, že jsem věděl, do čeho jdu.
První test proběhl v sobotu a výsledek přišel v pondělí a byl 50 na 50, jak oni řekli, "pravděpodobně pozitivní". Druhý test byl v úterý a výsledek přišel ve středu dopoledne.
Upřímně, ani jsem nebyl překvapený (při mém štěstí), protože jsem měl v minulosti více vážných problémů. Samozřejmě ten pocit, že na to neexistuje lék, také není nejlepší.
Postupně jsem obvolat rodinu, pár kamarádů a snažil jsem se to v klidu vysvětlit, ale samozřejmě o mě měli strach.
Druhý den se mi hůř dýchalo, a proto jsem neváhal a okamžitě jsem vytočil "000". Zeptal jsem se jich, co v tomto případě dělat. Oni následně vyslali sanitku, která byla do 5 minut u mě. Velmi oceňuji rychlé řízení záchranné služby zde v Austrálii. Jelikož jsem měl v minulosti plicní onemocnění, museli jednat opravdu rychle a projít všechna vyšetření. Vzali mě do nemocnice, kde mě vyšetřili. Toto testování trvalo přibližně den a půl. Z nemocnice mě přesunuli do hotelu, kde jsem v karanténě.
Podle doktorů se můj stav zlepšoval, a proto mě přesunuli do hotelu. Momentálně mám méně příznaků než před týdnem. Dali mě sem z důvodu mé zdravotní minulosti. Měl jsem trombózu v oblasti břicha, astma, trombózu v noze a znovu v oblasti břicha a samozřejmě i plicní embolii. Doktoři nechtěli nic riskovat a právě proto jsem pod kontrolou v karanténě. Nemohl jsem jít domů, protože bydlím s přítelkyní a ostatními spolubydlícími. Každé plicní onemocnění je rizikové a hlavně při koronaviru je tomu třeba věnovat větší pozornost.
Na pokoji jsem samozřejmě sám. Byl jsem příjemně překvapen, když mi volali, že pro mě mají apartmán s obývákem, kuchyní, ložnicí, mini prádelnou, 2x tv a rychlým internetem, balkonem, klimatizací v každé místnosti, pracovním stolem, atd.
Pokud si něco objednám z Amazonu a podobně, nechají mi to u dveří a zavolají mi z recepce. Vždy jsem měl s Australskou nemocnicí jen dobré zkušenosti. Perfektní přístup a služby v Austrálii jsou většinou samozřejmostí.
Předtím, než jsem dostal luxusní apartmán, mi volali do nemocnice a ptali se mě, jaké je moje povolání a pro koho pracuji, kdo jsou moji klienti a zajímaly je různé finanční otázky.
Nevím, podle čeho přidělují hotel, protože kamarád dostal jinou kategorii a jinde. Vše hradí nemocnice. Jelikož nepracuji a stále musím platit své výdaje, hlavně nájem a mnoho jiných věcí, nabídl jsem jim možnost, že klidně budu doma. Bez mrknutí oka byla odpověď NE.
Od té doby, co jsem na hotelu, vše probíhá po telefonu. Každé ráno mi volá doktor, jak se mám, jaké jsou příznaky, jestli jsem spokojený s pokojem a hotelem a zda něco nepotřebuji. Pokud náhodou něco potřebuji, mám to do 24 hodin. Děkuji Austrálie, že se takto staráš o lidi. Další telefonát je od Health department a tam dohlížejí na to, jak probíhá karanténa a ostatní věci týkající se převážně domu a lidí tam.
Žádná léčba není a nikdo si není jistý ani zda tyto ochranné pomůcky pomáhají na 100 procent. To mi řekl i doktor, ale i tak mě s ochotou a úsměvem nadále ošetřoval ve speciální místnosti.
Hotel mě zásobuje jídlem. Jídlo je skvělé, ovocné štávy a sladkosti nemají chybu. Občas mi nechávají u dveří více sladkostí a ostatní pozornosti hotelu. Když jsem odešel z nemocnice, tak mi tam ještě dali plnou tašku snacks.
Balíček z nemocnice:
Ovocné šťávy:
Jídlo a lednice:
Chtěl bych jim vzkázat, aby respektovali nařízení vlády a dodržovali extra hygienu. To je to jediná cesta, díky které to dokážeme zpomalit. Pokud neobjevíme účinnou léčbu, zachráníme více životů. Moji spolubydlící nedodržovali nic a já jsem na to pravděpodobně doplatil. Doufám, že po tomto budu patřit do té skupiny lidí, kteří to překonali.
Pokud jsi zdravý člověk, nemyslím si, že budeš v nebezpečí. Většina příznaků u mě byla totožná jako chřipka, až na mé plíce. Nezapomínej, že toto vše neděláš jen pro sebe, mysli i na ostatní!
Ekonomika utrpěla, ale pokud jsi neztratil práci a máš něco naspořeno, nevidím důvod vracet se domů. Nezapomeň, že až to všechno skončí, tak pravděpodobně bude ještě více pracovních míst, než bylo doposud.
Touto cestou bych chtěl zároveň poděkovat mé agentuře G8M8 Great Mate, která se o všechny své studenty v Austrálii opravdu supr stará. Co se týče přímo mě osobně, tak nejen teď, ale i když jsem měl předešlé zdravotní problémy mi vždy ochotně pomohli. Pomohli mi vyřešit odklad školy a poradili co třeba jak řešit. Když se dozvěděli, že mám Covid-19, ihned mě kontaktovali jestli jsem v pořádku a zda mi netřeba s něčím pomoci, opravdu jim patří velké děkuji.
Chtěli bychom poděkovat za velmi zajímavý rozhovor. Držíme ti palce a věříme, že se brzy vidíme u nás v kanceláři v Sydney :)